środa, 24 grudnia 2014

Mój pyszny świąteczny MAKOWIEC

Oto makowiec na miarę moich możliwości - niskosalicylanowy i bezglutenowy, a mimo to pyszny i taki lekki jak chmurka :)
Makowiec ten jest kompilacją kilku przepisów i odrobiny moich pomysłów, jest efektem dociekań jak zrobić makowiec bez mleka, mąki i salicylanów. Okazało się, że można i to PYSZNY!

Skład (tortownica 24cm):

  • 200g maku,
  • 100g mąki migdałowej lub mielonych migdałów,
  • 130g masła,
  • 200g cukru lub ksylitolu,
  • 8 jaj,
  • garść obranych orzechów laskowych,
  • garść rodzynek (dla salicylanowców pokrojona w kostkę i uprażona w piekarniku gruszka),
  • 2 łyżeczki cukru waniliowego,
  • łyżeczka płaska sody,
  • łyżeczka cynamonu (uwaga: 42,5mg salicylanów na 100g).
  • Danie odpowiednie w diecie niskosalicylanowej (mało wanilii i cynamonu), bezglutenowej, bezmlecznej i wegetariańskiej
Tortownicę wyłożyć papierem do pieczenia. Mak zaparzyć. Migdały i mak zemleć. Ja użyłem maku mielonego i mąki migdałowej, więc po zaparzeniu maku odcedziłem go i dosypałem mąki migdałowej, po czym wymieszałem.
Utrzeć masło z cukrem - ja preferuję ksylitol. Dodać cukier waniliowy (z wanilii a nie chemii), żółtka (białka zostawić na pianę) i sodę (może być proszek do pieczenia - 1 kopiasta łyżeczka). Wymieszać.
Potem dodać mak z migdałami, zmiażdżone orzechy, rodzynki (prażona gruszka) i cynamon - wymieszać. Następnie dodać  uprzednio ubitą pianę z białek i DELIKATNIE wymieszać np łyżką. Tak przygotowaną masę wylać na tortownicę. Piec w temp. 150st.C przez 80min. Gotowe. Szybko, smacznie i zgodnie z dietą.

6 komentarzy:

  1. Fajny pomysł na makowiec. Jakiś czas temu zrezygnowałam z pieczenia makowca na cieście drożdzowym, bo albo mi pękał, albo mak odchodził od ciasta. Fajna odmiana.

    OdpowiedzUsuń
  2. Poleciłam przepis mojej mamie - wyszedł naprawdę znakomity.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo dobry przepis, sama ostatnio upiekłam takiego makowca i był pyszny:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajnie to wygląda. Muszę takie coś upiec zamiast kupowania słodyczy regularnie. W sam raz do kawy będzie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak przypadkiem wpadł mi w oko ten temat i nabrałem takiej ochoty na makowiec jak nie wiem :) chyba trzeba upiec mimo braku świąt :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetna sprawa, makowiec to jedno z moich ulubionych ciast. Non stop próbuję jednak innych przepisów, żeby znaleźć taki, który będzie mnie satysfakcjonował za każdym razem! Twój jest następny, trzymaj kciuki :)

    OdpowiedzUsuń