piątek, 10 listopada 2017

Staropolski bigos tajski

Czas na powiew orientu w bigosie. Czas na odrobinę lekkostrawności w bigosie. Czas na staropolski bigos tajski :)

Skład:

  • 1 kg żołądków lub udek drobiowych, w wersji wege 0,5kg boczniaków,
  • 0,5 kg kiszonej kapusty,
  • 2 twarde gruszki lub namoczona żórawina,
  • 400 ml mleczka kokosowego lub paczka 200g wiórków kokosowych,
  • 1 duża cebula,
  • 4 ząbki czosnku,
  • 2 łyżki przyprawy curry,
  • 1 łyżeczka ostrej papryki,
  • 1 limonka lub cytryna,
  • 2 łyżki imbiru,
  • 2 łyżki ugniecionej kolendry,
  • 4 liście laurowe,
  • 6 ziaren ziela angielskiego,
  • rafinowany olej rzepakowy lub kokosowy,
  • sól, pieprz do smaku.
  • Danie odpowiednie w diecie niskosalicylanowej (po eliminacji papryki i imbiru, na resztę przypraw uważać w zależności od tolerancji), bezglutenowej, bezmlecznej i wegetariańskiej (po zamianie mięsa na boczniaki)
Prace przygotowawcze:
Żołądki oczyścić (warto mimo, że teoretycznie w sklepie powinny być sprawione) i całe gotować w nieosolonej wodzie aż do zmięknięcia, tzn. około 40 min. Po ugotowaniu studzimy i odcedzamy, wywar z gotowania zostawiamy. Ostudzone kroimy w kostkę.

Jeśli stosujemy mięso z udek, to oddzielić je od kości i pokroić w duże kostki, w przypadku boczniaków, grzyby pokroić w kostkę. Pokrojone mięso lub boczniaki wrzucić do osolonej wody i gotować przez 20min.
Po ugotowaniu studzimy i odcedzamy, wywar z gotowania zostawiamy. 

Jeśli nie mamy mleka kokosowego, to stosujemy tańsze rozwiązanie- wiórki gotujemy na wolnym ogniu w wodzie przez około 20 min, potem odcedzamy i wyciskamy, a z odcedzenia otrzymujemy... tańsze o połowę mleko kokosowe.


Przygotowujemy pastę z curry. Do spodka wysypujemy przyprawę curry, dorzucamy posiekane ząbki czosnku, ostrą paprykę, startą skórkę z limonki,  imbir, utarte w moździerzu ziarna kolendry. Wszystko razem mieszamy, po czym dodajemy oleju i ucieramy na gęstą pastę. 

W wersji dla salicylanowców rezygnujemy z curry, ostrej papryki i imbiru, w zamian zwiększając ilość czosnku o 2 do 4 ząbków w zależności od gustu.

Czas na bigos:
Żołądki lub mięso lub boczniaki nacieramy przygotowaną pastą curry z dodatkiem soli lub z tą pastą mieszamy, jak nam wygodniej.
Kapustę kroimy, gruszki obieramy, usuwamy gniazda nasienne, kroimy w większe kawałki.

Na patelni rozgrzewamy olej. Doprawione pastą żołądki/ mięso/ boczniaki smażymy wraz z pokrojoną w kostkę cebulą na rozgrzanym oleju. Dorzucamy pokrojoną kapustę kiszoną i gruszki. Chwilę smażymy, po czym zalewamy wszystko mleczkiem kokosowym i szklanką wywaru z gotowania żołądków. Całość dusimy na wolnym ogniu przez 10- 15 min.
Gotowe. Szybko, smacznie i zgodnie z dietą.

23 komentarze:

  1. Super przepis, właśnie czegoś takiego szukałem. Dziś zaczne już robić.

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba za rok na święta zaskoczę swoich gości takim cudem :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Super ! Spróbowałem zrobić i wyszło bosko ! Polecam przyrządzić sobie w domu

    OdpowiedzUsuń
  4. No taki lekkostrawny bigosik musi być bardzo dobry ;) w wolnej chwili na pewno spróbuje przyrządzić

    OdpowiedzUsuń
  5. Myśle, że warto sobie coś takiego zrobić. Chyba dziś sam spróbuje, zobaczymy jak mi wyjdzie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ogólnie każdy robi w inny sposób bigos. Ale widzę, że ten przepis jest naprawdę bardzo interesujący.

    OdpowiedzUsuń
  7. Wege bigos. Genialne. Osobiście przeszłam na dietę wegańską jak dowiedziałam się, że nietoleruję wołowiny i wieprzowiny. Jakoś tak potem samo wyszlo, że przesytałam jeść mieso w ogóle. Z czasem przeskoczyłam zupełenie na dietę wegańską. Na pewno skorzystam z przepisu :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Taki staropolski bigos tajski na pewno jest pyszny.Wiem bo jadłem u cioci.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo się cieszę, że można w sieci trafić na takie blogi jak ten. Również jestem fanką zdrowego żywienia i cieszę się, że nie jestem w tym osamotniona.

    OdpowiedzUsuń
  10. Interesujące informacje. Zrobiły na mnie ogromne wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Blog jest po prostu genialny. Zawiera ciekawe informacje.

    OdpowiedzUsuń
  12. Jakis czas temu zaczęłam korzystac z cateringu dietetycznego i jestem z niego bardzo zadowolona. W domu rzadko mam czas na gotowanie, wiec jest to dla mnie świetne rozwiazanie. Polecam Wam https://www.lightbox.pl/catering-dietetyczny-poznan .

    OdpowiedzUsuń
  13. Muszę przyznać, że blog jest naprawdę interesujący. Nie widziałem, że ktoś może mieć aż taki talent do prowadzenia bloga.

    OdpowiedzUsuń
  14. Taka wiedza może mi się przydać.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ale super wygląda! Tylko ochoty na jedzenie sobie narobiłam... Dobrze, że już niebawem święta :D

    OdpowiedzUsuń
  16. No... kto by takiego bigosu nie zjadł chyba nie znam takiej osoby :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Prawidłowe odżywianie ma ogromny wpływ na nasze życie codzienne, dlatego chciałbym Wam polecić stronę https://www.phamily.pl/blog/artykul/jestes-tym-co-jesz.html . Dowiecie sie na niej jak sie odżywiać i dlaczego, aby organizm funckjonował prawdiłowo.

    OdpowiedzUsuń
  18. Przepis naprawdę bardzo dobry! Smakowało całej rodzinie :)

    OdpowiedzUsuń