sobota, 11 stycznia 2014

Ilościowe tabele salicylanów 1 - owoce, warzywa

Pół roku temu, na podstawie danych amerykańskiej strony poświęconej uczuleniu na salicylany oraz polskiej strony o żywności, przygotowałem tabele salicylanów z podziałem na żywność ze znikomą zawartością salicylanów, umiarkowaną, wysoką i bardzo wysoką. Na podstawie danych dostępnych na stronie food-info opisałem też przybliżone ilości salicylanów w poszczególnych grupach żywności, dzięki temu powstały przejrzyste tabele zawartości salicylanów.
Z biegiem czasu uświadomiłem sobie jednak, że w komponowaniu diety codziennej tabele są pomocne, ale niewystarczającebrakowało mi konkretnej ilości salicylanów na 100g danego produktu.
Przygotowałem zatem na własny użytek "podrasowaną" wersję tabel - z podaną gramaturą przy poszczególnych produktach. Kapitalnie ułatwia to komponowanie dań i wyznaczenie indywidualnego, dobowego progu ilości salicylanów w żywności, co z kolei ułatwia prowadzenie dziennika żywności i obserwowanie reakcji organizmu na poszczególne grupy jedzenia w poszczególne dni i tygodnie.
Dzięki takim obserwacjom reakcji organizmu i dziennikowi żywności zaobserwowałem wiele ciekawych zależności, które umożliwiły mi odzyskanie węchu i najpierw częściowe, a obecnie (od kilku dni) pełne odstawienie kropli sterydowych do nosa, które musiałem stosować od 10lat, a które tylko udrażniały nos, ale nie przywracały węchu... No ale o tym kiedy indziej, gdy zbiorę i posegreguję więcej informacji.
W każdym bądź razie chcę się z wami tymi "cudownymi" i podrasowanymi tabelami podzielić. Są to dokładnie te same tabele co poprzednio tabele, jednak z dopisanymi gramaturami salicylanów przy produktach, o których udało mi się znaleźć jednoznaczne informacje. W tym celu wykorzystałem dodatkowo tabelę opracowaną przez australijską dr Anne R. Swain opublikowaną na stronie jednego z terytoriów Australii (Nowej Południowej Walii), a dokładnie na stronie szpitala Royal Prince Alfred Hospital.
W tabeli tej podane są ilości salicylanów w każdym badanym produkcie, na tej podstawie dopisałem ilości do moich tabel (nie wszystkie produkty były badane), ponadto zmodyfikowałem tabele tak, żeby ujednolicić ją z badaniami dr Swain, zatem jeśli jakichś produkt w poprzedniej tabeli zakwalifikowany był np. do grupy znikomej, a z tabeli Swain wynikał, że kwalifikuje się do umiarkowanej, to został przeniesiony. Dzięki takim zabiegom powstała tabela, która integruje dane z trzech źródeł, przy czym rolę wiodącą pełnią tu dane z badań dr Swain.
Należy też zaznaczyć, że badania te były robione w 1985r na produktach dostępnych na australijskim rynku, zatem ilości salicylanów mogą być rozbieżne w stosunku do dostępnych obecnie na polskim rynku, dlatego nie podawałem wyrobów przetworzonych, a tylko nieprzetworzone lub lekko przetworzone. W związku z powyższym publikowane teraz tabele należy ostrożnie przetestować na sobie, tym bardziej, że pani dr nie przebadała wszystkich publikowanych to produktów, stąd przy niektórych brak podanej gramatury...
Koniec już z i tak przydługim wstępem, oto bohaterka dzisiejszego dnia -tabela zawartości salicylanów w owocach i warzywach:
(cdn)

1 komentarz: