czwartek, 10 października 2013

Dynia z orzechami laskowymi w pysznym sosie serowo- śmietanowym na makaronie farfalle


Na zakupach w warzywniaku napadła mnie dynia. Piszczała i krzyczała – weź mnie! Jestem twoja, możesz ze mną zrobić co tylko zechcesz. Co było robić? Zabrałem ją do domu, nie mając pojęcia co będzie dalej.
Kolejnego dnia obawiałem się, że czekając w kuchni się biedna zmarnuje…
Jest jednak czas jesieni – czas dyni i orzechów. O natchnienie nie była zatem trudno, przyszło kolejnego dnia gdy siedziałem w pracy. Nie mogłem doczekać się fajrantu, cały czas myślałem o niej, że czeka tam, że jest. Jak uskrzydlony leciałem do domu, zastanawiając się jak to jej zrobię. Już wiedziałem, że z orzechami, ale jak?
Wpadłem do kuchni zziajany, od razu złapałem nóż i zadałem jej cios. Szybko i skutecznie, żeby nie było czasu na rozterki. Potem było już z górki. Wszystko opisałem poniżej:
Skład:
 - 200g makaronu pełnoziarnistego farfalle (wstążki),
– 1/4 dyni fi25cm,
– 1 łyżka masła,
– 100 g sera emmentaler,
– 150 ml słodkiej śmietanki 18 lub 30%,
– 50g orzechów laskowych,
– 2-3 łyżki oleju słonecznikowego,
– sól i pieprz biały do smaku.
Skład odpowiedni dla diety niskosalicylanowej (mało salicylanów i brak chemii spożywczej), ale uwaga na zbyt duże ilości dyni – dynia klasyfikowana jest jako posiadająca umiarkowaną, a nie niską zawartość salicylanów.
Dynię pozbawić nasion, potem pokroić jak arbuza w księżyce, dzięki czemu łatwo będzie oddzielić miąższ od skórki. Oddzielony od skórki miąższ pokroić w kostkę.
Orzechy rozłupać, rozgnieść w moździerzu lub zblenderować.
Dynię i orzechy smażyć na patelni bez tłuszczu, do czasu gdy dynia zacznie przywierać do patelni, wówczas dodać olej słonecznikowy i smażyć dalej. Należy uważać aby dynia była po smażeniu al dente, bo inaczej może się rozpaść.
Równocześnie ugotować w osolonej wodzie makaron (al dente). Odlewając wodę z  makaronu, zostawić jej około 1/3 szklanki – zostanie wykorzystana na potrzeby sosu.
W rondlu rozpuścić masło, dodać starty ser (trochę zostawić do dekoracji), wlać śmietankę. Podgrzewać, stale mieszając, do czasu rozpuszczenia się sera. Dodać 1/3 szklanki wody z gotowania makaronu, wymieszać sos i dodać go do dyni z orzechami. Dodać makaron, wymieszać. Doprawić białym pieprzem (czarny ma zbyt dużo salicylanów) i solą do smaku.
Gotowe. Szybko, smacznie i bez salicylanów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz