niedziela, 24 listopada 2013

Uczulenie na salicylany a grupa krwi - rozwiązanie

Po pojawieniu się wpisu „Uczulenie na salicylany a grupa krwi” pojawiło się kilkanaście odpowiedzi na postawione pytanie – będąc uczulonym na salicylany, jaką masz grupę krwi? W „badaniu” udział wzięło 15 respondentów. Jak na badania statystyczne, to stanowczo zbyt mało, ale ponieważ obiecałem, że podzielę się wynikami postanowiłem je upublicznić. Oczywiście należy je bardziej traktować jako wynik zabawy – quizu, a nie wynik badań statystycznych czy naukowych.
Wyłania się jednak z nich odpowiedź na nurtujące mnie pytanie Czy istnieje zależność pomiędzy grupą krwi a uczuleniem na salicylany? Sam, przed wykonaniem ankiety, obstawiałem, że istnieje – grupa krwi A jest bardziej narażona na te dolegliwości, a tu niespodzianka. Wygląda na to, że nie istnieje, a jeśli już to najbardziej narażona jest grupa krwi AB, choć z uwagi na małą ilość osób biorących udział w badaniu, jestem ostrożny z wyciąganiem takiego wniosku.



Jak widać z powyższej tabeli i wykresów w Polsce 40% populacji ma grupę krwi A, B-19%, AB-9%, a O-32%, zatem jeśli nie ma korelacji między grupą krwi, a uczuleniem na salicylany rozkład procentowy salicylanowców powinien rozłożyć się w identycznych z całą populacją proporcjach, a rozłożył się inaczej – wyraźnie więcej niż w całej populacji jest posiadaczy grupy AB. Zamiast 9% udziału, mają aż 20%.
Przy okazji ankiety ukazała się inna prawidłowość – wiele osób uskarża się na problemy po spożyciu wyrobów mlecznych lub ryżu, choć mają one zerową lub niską zawartość salicylanów, ale to już temat na ewentualną kolejną ankietę…
Mam nadzieję, ze zabawa w ankietę przypadła Wam do gustu, jeśli znajdę czas, to może zrobimy rozeznanie z wyrobami mleczarskimi i ryżem białym, bo sprawa wydaje się ewidentna. Też miewałem pogorszenie objawów po dużej ilości sernika, jogurtów lub ryżu, ale nigdy nie przywiązywałem do tego wagi, doszukując się przyczyn w przypadkowo zjedzonych salicylanach.

1 komentarz:

  1. cześć,
    ja mam grupę krwi AB i jak zjem rano (tylko rano) musli, kaszkę mleczna czy cokolwiek mlecznego, mam straszne problemy z brzuchem :-( nie dzieje się tak, jesli jest to posiłek wieczorny
    ps. chętnie wezmę udzial w ankiecie
    pozdrawiam
    marta podsiadła (polubiłam twoja stronę na FB) - takze łatwo mnie zlokalizować :-)

    OdpowiedzUsuń